ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ

γνωριστε

Τα μονοπατια

Τα μονοπάτια της Σαμοθράκης είναι διαδρομές που διαμορφώθηκαν μέσα στους αιώνες και σκοπό είχαν να φέρνουν
κοντά και να ενώνουν πόλεις, χωριά και ανθρώπους. Με την πάροδο του χρόνου και την δημιουργία σύγχρονων οδικών δικτύων, πολλά μονοπάτια εγκαταλείφθηκαν, κομμάτια τους εξαφανίστηκαν κάτω από πυκνή βλάστηση και άλλα καταστράφηκαν από τα καιρικά φαινόμενα.  Η ανάπτυξη όμως του φυσικού τοπίου σε βάρος των μονοπατιών είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στη θέση τους ειδυλλιακά τοπία, απαράμιλλης φυσικής ομορφιάς, που μας καλούν σήμερα να τα εξερευνήσουμε.
Το κάλεσμα τους δεν μπορούσε να μας αφήσει αδιάφορους κι έτσι σήμερα ξεκινάμε να αποκα-ταστήσουμε τα μονοπάτια της Σαμοθράκης, να τα κάνουμε και πάλι λειτουργικά, για να δεχτούν επισκέπτες, περιπατητές και αναρριχητές από όλο τον κόσμο, λάτρεις της φύσης και του εναλλακτικού τουρισμού.
Ας τα γνωρίσουμε ένα-ένα!

Διαδρομή 01 | Χώρα – Κορακιά – Ασκαμνές – Αγιανέμη – Κουφόπετρο

Απόσταση | 9,8χμ.      Υψόμετρο | 596μ.     Διάρκεια | 4 ώρες      Επίπεδο δυσκολίας | Μεσαίο

Μια διαδρομή 9,8 χιλ. από τα οποία 4,25 χιλ. είναι μονοπάτι, 4,45 χιλ. χωματόδρομος και 1,1 χιλ. λιθόστρωτο. Μεσαίας δυσκολίας η διαδρομή, ξεκινά από την Χώρα, την ιστορική, πανέμορφη πρωτεύουσα του νησιού, ανεβαίνει σε υψόμετρο 596 μ. με πανοραμική θέα στο Αιγαίο, περνά μικρά πέτρινα εκκλησάκια, ίχνη προϊστορικών οικισμών και κατοικιών, ανάμεσα τους κι ένα προϊστορικό κεραμοποιείο, τα ερείπια ενός παλιού νερόμυλου και ένα ρεματάκι με πόσιμο νερό, και καταλήγει πίσω στη Χώρα.

Διαδρομή 02 | Μακρυλιές – Καταρράκτες Ξηροποτάμου

Απόσταση | 3.5χμ.      Υψόμετρο | 147μ.     Διάρκεια | 1 ώρα και 15 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Εύκολο

Το μονοπάτι βρίσκεται σε μια κοιλάδα του Ξηροπόταμου και πηγαίνει παράλληλα με ένα κανάλι νερού, που ποτίζει τους ελαιώνες της περιοχής, τα χωράφια του Ξηροποτάμου, μια παραδοσιακή γαλακτοκομική – τυροκομική μονάδα και το μικρό χωριό Μακρυλιές. Τερματίζει στους γραφικούς καταρράκτες του Ξηροπόταμου, που καταλήγουν σε μια πανέμορφη πέτρινη βάθρα νερού, όπου μπορεί κανείς να απολαύσει ένα αναζωογονητικό μπάνιο το καλοκαίρι.

Διαδρομή 03 | Μονοπάτι περιήγησης της Παλαιόπολης

Απόσταση | 5,1 χμ.      Υψόμετρο | 65 μ.     Διάρκεια | 1 ώρα και 45 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Εύκολο

Η διαδρομή ξεκινάει από το πάρκινγκ του Αρχαιολογικού μουσείου και του αρχαιολογικού χώρου του Ιερού των Μεγάλων Θεών . Ανηφορίζει το πλακόστρωτο μονοπάτι, το οποίο μας οδηγεί σε χωματόδρομο. Από αυτό το σημείο ακολουθούμε μονοπάτι με εμφανές ίχνος το οποίο μέσα από μια δενδροσκίαστη διαδρομή μας οδηγεί στον Πύργο των Κατελούζι. Από εδώ και για την υπόλοιπη διαδρομή μέχρι να ξαναβγούμε στην θάλασσα η θέα προς τον Πύργο του Φονιά και τον κόλπο που εκβάλει ο Φονιάς είναι μαγευτική. Συνεχίζουμε στο χωματόδρομο που μας οδηγεί στον οικισμό της Αλεβάντζα. Από τον οικισμό κατηφορίζουμε στην κεντρική άσφαλτο με κατεύθυνση Δυτικά και περπατάμε έχοντας την θάλασσα στο δεξί μας χέρι, επιστρέφοντας στην αρχή της διαδρομής μας αφού περάσουμε διαδοχικά από το προσκύνημα στο Ιερό Στασίδι του Απ. Παύλου, τον χώρο αναψυχής της Αλεβάντζας, έναν άλλο χώρο αναψυχής με βρύση και πόσιμο νερό που μπορούμε να ξεκουραστούμε και τέλος τα ίχνη από το αρχαίο λιμάνι και την είσοδο του Αρχαιολογικού χώρου της Παλαιόπολης.

Διαδρομή 04Α | Θέρμα – Γριά Βάθρα – Χριστός

Απόσταση | 1,8χμ.      Υψόμετρο | 120μ.     Διάρκεια | 1 ώρα      Επίπεδο δυσκολίας | Εύκολο

Μια εύκολη διαδρομή μήκους 1,8 χλμ,, ξεκινάει από το παρκινγκ του Δημοτικού Υδροθεραπευτικού των Θέρμων και συνεχίζει διασχίζοντας τον όμορφο οικισμό των Θέρμων , με όμορφα καφενεδάκια και ταβέρνες. Μετά από ένα μικρό πάρκινγκ, περπατάμε σε ίχνος μονοπατιού σκιασμένο από πλατάνια δίπλα από το ρέμα της Πλατιάς και συνεχίζουμε αριστερά στο ρέμα της Πλατιάς και την Γριά Βάθρα. Περνάμε απέναντι το ρέμα όπου υπάρχει μια πλαγιά με ανηφορική κλίση, γύρω στα 120 μέτρα, μέχρι να βρεθούμε στην ράχη όπου και συναντάμε ερείπια αρχαίου ναΐσκου. Το μονοπάτι τελειώνει στα ερείπια της παλαιοβυζαντινής εκκλησίας του Χριστού που αναστηλώνεται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.

Διαδρομή 04Β | Γρια Βάθρα – 7η – 8η Βάθρα και Διακλάδωση για 4η Βάθρα

Απόσταση | 0,6 χλμ.      Υψόμετρο | 145 μ.     Διάρκεια | 45 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Μεσαίο

Η διαδρομή ξεκινάει 210 μ. μετά από το δεύτερο παρκινγκ στο μικρό αδιέξοδο όπου υπάρχει περίφραξη με πόρτα που περνάμε για να αρχίσουμε το περπάτημα στο μονοπάτι 04Α Θέρμα – Γριά Βάθρα – Χριστός όπου αφήνουμε αριστερά την διαδρομή 04Α για το ρέμα της Πλατιάς και την 1η Βάθρα ονομαζόμενη και Γριά Βάθρα και ανηφορίζουμε δεξιά για την 5η και 7η Βάθρα. Η ομορφιά του τοπίου είναι μαγική. Ανηφορίζοντας συναντάμε λάστιχα ποτίσματος και ίχνος μονοπατιού που μας φέρνει σε διακλάδωση (Διαδρομή 04Βα ) που αν κατηφορίσουμε αριστερά για 55 μ. στην πλαγιά με πολύ απότομη κλίση (-26%) θα μας οδηγήσει στην πολύ όμορφη 4η Βάθρα . Συνεχίζοντας στην διαδρομή 04Β και 200 μ. μετά την διασταύρωση θα οδηγηθούμε μέσα στο ρέμα της πλατιάς και μέσα από την κοίτη του ρέματος θα φτάσουμε στην 7η και 8η Βάθρα του ρέματος της Πλατιάς.

Διαδρομή 04Γ | Χριστός – Κουριάτ

Απόσταση | 2.9 χλμ.      Υψόμετρο | 467μ.     Διάρκεια | 3 ώρες και 45 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Δύσκολο

Μια εκπληκτική, αλλά μάλλον δύσκολη διαδρομή, με μια ανηφόρα που φτάνει τα 467 μ. Η διαδρομή ξεκινάει από τα ερείπια της παλαιοβυζαντινής εκκλησίας του Χριστού που αναστηλώνεται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, από το σημείο που καταλήγει η διαδρομή 04Α και συνεχίζει με τον χωματόδρομο αριστερά με κατεύθυνση ανατολικά μέχρι το ρέμα Καρδελή. Καθώς συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε η θέα γίνεται όλο και πιο όμορφη προς την θάλασσα, αλλά και το ανέβασμα μας γίνεται πιο δύσκολο , περνώντας μέσα από πυκνή βλάστηση. Σε λίγο η θέα προς το ρέμα της Πλατιάς μας αποζημιώνει. Φθάνουμε σε βράχο στον οποίο πρέπει να ανεβούμε σχεδόν κάθετα. Συνεχίζουμε σε δύσκολη ανηφορική πορεία αλλά όσο ανεβαίνουμε τόσο η θέα προς το ρέμα και την θάλασσα μας αποζημιώνει. Φθάνοντας στην θέση Κουριάτ, η ομορφιά του καταρράκτη αλλά και της βάθρας που δημιουργείται μπροστά του, μας αποζημιώνει για την δυσκολία της διαδρομής.

Διαδρομή 05A | Παρκινγκ – Καταρράκτη Φονιά – Κλείδωση (Το μονοπάτι του Φονιά)

Απόσταση | 3,31χμ.      Υψόμετρο | 257μ.     Διάρκεια | 2 ώρες και 30 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Μέτριο

Η διαδρομή ξεκινάει από το παρκινγκ που βρίσκεται στο ρέμα του Φονιά και είναι η ποιό γνωστή διαδρομή της Σαμοθράκης. Στο πρώτο της τμήμα μήκους 1680 μ. μέχρι την 1η Βάθρα η διαδρομή είναι πολύ εύκολη με πολύ μικρή κλίση. Φτάνοντας στην 1η Βάθρα περνάμε από την δεξιά πλευρά του ρέματος και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε και να σκαρφαλώνουμε ακολουθώντας εμφανές ίχνος μονοπατιού.  Συνεχίζοντας το περπάτημα μας στο κύριο μονοπάτι προς την Κλείδωση, περνάμε από σημείο θέας προς την 3η Βάθρα που μας οδηγεί σε ράχη. Συνεχίζοντας την ανάβαση μπορούμε να ξεκουραστούμε σε ένα ειδυλλιακό τοπίο και να πιούμε νερό από το ρέμα που είναι πεντακάθαρο εδώ ψηλά (ανάλογα την εποχή αυτό). Η διαδρομή τελειώνει στο μαγευτικό καταρράκτη της Κλείδωσης ύψους 35 μ.

Διαδρομή 05Β | Παράκαμψη μονοπατιού Φονιά διαμέσου της αρχαίας πόλης Ζηρείνθιον

Απόσταση | 1,8 χμ.      Υψόμετρο | 160μ.     Διάρκεια | 50 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Εύκολο

Επιστρέφοντας από την Κλείδωση και σε υψόμετρο 160 μ. συναντάμε διασταύρωση αριστερά από όπου ξεκινάει η διαδρομή 04Β για επιστροφή στο παρκινγκ στην αρχή της διαδρομής 04Α περνώντας από τα ερείπια της αρχαίας πόλης Ζηρείνθειον χωρίς να χρειαστεί να περάσουμε από την 2η και 1η Βάθρα. Μαζί με την διαδρομή 04Α αποτελούν κυκλική διαδρομή στο ρέμα του Φονιά. Η διαδρομή είναι εύκολη με ήπιες κλίσεις και σε μονοπάτι με εμφανές ίχνος που μας περνάει δίπλα από τα ερείπια της αρχαίας πόλης Ζηρείνθειον .

Διαδρομή 05Γ | Παρκινγκ – Πύργος του Φονιά

Απόσταση | 360 μ.      Υψόμετρο | 9 μ.     Διάρκεια | 15 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Εύκολο

Η διαδρομή ξεκινάει από το παρκινγκ που βρίσκεται στο ρέμα του Φονιά επί του κεντρικού δρόμου Θέρμα – Άνω Μεριά. Περνάμε απέναντι την άσφαλτο και μια πολύ όμορφη και εύκολη διαδρομή σε μονοπάτι κάτω από τα πλατάνια στην όχθη του ρέματος και δίπλα από την κοίτη του , μας φέρνει στις εκβολές του ρέματος του Φονιά και στον Πύργο του Φονιά που δεσπόζει στην παραλία.

Διαδρομή 06Α | Ανω Μεριά – Κουφούκλιο – Καρυά – Πηγές του Φονιά

Απόσταση | 9,85 χμ.      Υψόμετρο | 694 μ.     Διάρκεια | 4 ώρες και 30 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Μέτριο

Η διαδρομή ξεκινάει από την διασταύρωση της κεντρικής ασφάλτου που πάει στην Άνω μεριά και του χωματόδρομου που ανεβαίνει προς  Κουφούκλιο. Η θέα προς τα βόρεια και ανατολικά παράλια της Σαμοθράκης σε όλο το μήκος της διαδρομής είναι μοναδική. Η μισή διαδρομή γίνεται σε έδαφος γυμνό από βλάστηση. Χρειάζεται προσοχή γιατί το έδαφος είναι πετρώδες. Ακολουθούμε το ίχνος από μονοπάτι τραβερσάροντας την πλαγιά που μας οδηγεί στην Καρυά και τις πηγές του Φονιά με τις φυσικές νεροτσουλήθρες. Η θέα προς τα κατάντη του ρέματος και την Κλείδωση είναι μαγική.

Σαμοθράκη Διαδρομή 07 | Παναγία Κρημνιώτισσα – Αγ. Θέκλα

Απόσταση | 9,7 χμ.      Υψόμετρο | 651 μ.     Διάρκεια | 5 ώρες και 30 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Δύσκολο

Η διαδρομή ξεκινάει από την διασταύρωση της κύριας ασφάλτου που οδηγεί από την Χώρα στην Παχιά Άμμο και του χωματόδρομου που ανεβαίνει προς  Παναγιά Κρημνιώτισσα. Για περίπου 2 χλμ. ανηφορίζουμε σε χωματόδρομο καλής βατότητας και συναντάμε διασταύρωση δεξιά που μας οδηγεί στο πανέμορφο εκκλησάκι της Παναγίας της Κρημνιώτισσας με την μαγευτική θέα προς την Παχιά Άμμο και την Ίμβρο. Συνεχίζουμε με τα αυτοκίνητα μέχρι το πλάτωμα, από όπου ξεκινάει η διαδρομή που κατηφορίζει φιδωτά μέχρι το ρέμα Καραγιάννη. Διασχίζουμε το ρέμα και συνεχίζουμε να ανηφορίζουμε ανάμεσα από ογκώδη βράχια και φτάνουμε στην πηγή Μαλακού. Εδώ μπορούμε να ξεκουραστούμε και να πιούμε νερό από την πηγή. Περνάμε το ρέμα Κουσιάντα και συνεχίζουμε με δύσκολο ανέβασμα στην απέναντι όχθη. Αρχίζουμε καθοδική πορεία συναντώντας ίχνος μονοπατιού που μας οδηγεί σε ρεματιά που καταλήγει στον Κρεμαστό Καταρράκτη και στην απέναντι πλαγιά φτάνουμε στην Αγ. Θέκλα.

Διαδρομή E6 | Θέρμα – Κορυφή Φεγγάρι

Απόσταση | 7,8 χμ.      Υψόμετρο | 1611 μ.     Διάρκεια | 5 ώρες και 30 λεπτά      Επίπεδο δυσκολίας | Δύσκολο

Η διαδρομή ξεκινάει από το παρκινγκ του Δημοτικού Υδροθεραπευτικού των Θέρμων. Σε απόσταση 2 χλμ. από την αρχή της διαδρομής συναντάμε πλάτωμα που μέχρι εδώ ο επισκέπτης μπορεί να φτάσει και με αυτοκίνητο 4Χ4 και να το αφήσει στον χώρο πάρκινγκ . Από εδώ ξεκινάει η διαδρομή σε μονοπάτι. Περπατάμε σε καλοσχηματισμένο μονοπάτι με εμφανές ίχνος που ανηφορίζει το βουνό. Περπατάμε κάτω από δρυς και παρατηρούμε σήμανση κίτρινη πινακίδα με σήμα Ε6 που είναι το το διεθνές μονοπάτι Ε6  που μας φέρνει μέσα στο καταπράσινο και σκιερό δρυοδάσος του Μαρτίνη.

Συνεχίζουμε ανοδικά περπατώντας σε εμφανές ίχνος μονοπατιού έχοντας βγει από το  δρυοδάσος σε γυμνό έδαφος χωρίς δένδρα φτάνουμε στην τοποθεσία Καλαμίθρια όπου είναι πλάτωμα που γίνεται κατασκήνωση από τον Ορειβατικό Σύλλογο. Από το σημείο της κατασκήνωσης μέχρι την κορυφή η διαδρομή είναι δύσκολη και απαιτητική σε πετρώδες έδαφος χωρίς βλάστηση. Φτάνουμε στην Αγ. Σοφία και από εδώ περπατάμε στην κόψη της ράχης μέχρι να φτάσουμε στην κορυφή. Η θέα από εδώ αποζημιώνει για όλες αυτές της ώρες πεζοπορίας

En français, s’il vous plaît!
Voir tous les articles en français